Ser otaku pot ajudar a connectar amb els alumnes
Els adolescents admiren la cultura del Japó
Segons el diccionari d'Oxford, otaku és una paraula d'origen japonès que significa ‘persona aficionada a l'anime i al manga’. Al Japó s'ha convertit en una accepció referida a tota persona una mica friqui amb passió desmesurada per ambdós gèneres de la literatura gràfica.
Com a mostra d'aquesta subcultura, nascuda a finals dels noranta al nostre país, la Japan Weekend que va tenir lloc aquest cap de setmana passat va reunir diverses generacions d'aficionats (otakus) de la cultura japonesa al recinte firal d'IFEMA (Madrid), i s'ha convertit en la major exhibició d'anime, manga i tot allò relacionat amb les tendències més actuals de la cultura japonesa.
La majoria dels visitants vestien disfresses inspirades en personatges de l'anime i el manga (se'ls anomena cosplayers), i van comentar que no només els atrau el món de la ficció narrativa, sinó també el menjar japonès i la seva gastronomia en general.
Diferències entre anime i manga
El manga prové d'una paraula japonesa que significa «gargot», i són historietes en format de còmic, és a dir, petites vinyetes amb text en globus, que com estan escrites en japonès es llegeixen de dreta a esquerra i s'inicia la lectura pel que per nosaltres és la contraportada del llibre. El manga mostra personatges amb característiques úniques i coloristes com els ulls grans (considerats una influència dels personatges de Disney), cabelleres acolorides i barreja de trets d’animals amb personalitat humana. El manga, portat al format audiovisual, és el que es coneix com a anime.
Els adolescents necessiten interactuar entre iguals i el món otaku els ofereix sentit de pertinença a una comunitat
Per què agrada tant als joves? Segons alguns dels entrevistats, el manga ofereix evasió de la realitat quotidiana i un alliberament d'estilismes convencionals, permet l'expressió de personatges de ficció en situacions reals. El cosplay, o l'acció de disfressar-se com els protagonistes de les històries dels mangues o de l'anime, atrau joves i no tan joves, i és una manera d'interpretar un personatge de ficció en la nostra vida diària, un role-playing o dramatització que permet un univers narratiu gairebé infinit i ple de subgèneres. Els adolescents necessiten interactuar entre iguals i el món otaku els ofereix sentit de pertinença a una comunitat, relacionant-se amb aquells que comparteixen el mateix gust per les sèries d'anime, manga o videojocs.
El manga i el sexe: l'hentai i el danmei
Des dels inicis del manga i l'anime, ambdós formats s'han relacionat amb erotisme i sexualitat, per això pot atraure individus amb dificultat per interactuar amb persones en el pla afectivosexual. El subgènere eròtic del manga i l'anime es coneix com hentai, es caracteritza per presentar actes que són biològicament poc comuns en la pornografia humana, els protagonistes solen ser criatures fantàstiques, dimonis amb grans òrgans sexuals i dones hipersexualitzades amb vestimentes eròtiques i comportaments sexuals distorsionats i sobredimensionats.
El subgènere eròtic del manga i l'anime es coneix com hentai, es caracteritza per presentar actes que són biològicament poc comuns en la pornografia humana
El danmei, originalment un vocable xinès que significa ‘addicció a la bellesa’, és una de les darreres tendències en la ficció manga i anime; es basa en la relació romàntica i sexual de personatges masculins. L'estilisme dels protagonistes es caracteritza per portar llargues cabelleres de color negre, són joves molt atractius amb una estètica de guerrer samurai, abunden les arts marcials en mons fantàstics i sobrenaturals. Curiosament, aquest gènere està pensat per a dones heterosexuals, sol estar escrit per dones i pensat per a elles. Les creadores solen amagar-se sota pseudònims per evitar la censura del govern xinès vers la cultura homosexual.
Vídeo disponible a INÈDIT AGÈNCIA gravat a la Japan Weekend de Madrid, 2023
La cultura manga i anime com a recurs educatiu
Lluny de reforçar els prejudicis i els estereotips existents cap a aquests formats, creiem que poden ser un instrument eficaç en diverses àrees del coneixement, sobretot per motivar alumnes de l'etapa de Secundària. El seu ús permet el desenvolupament de l’estratègia de motivació o la construcció de narratives seqüenciades i representades de forma gràfica i/o audiovisual. No és nou fer servir el còmic per explicar fenòmens seqüenciats i desenvolupar competències lingüístiques simultàniament. L'interès dels joves per la història i la cultura del Japó pot ser un catalitzador de la seva atenció per explicar la Segona Guerra Mundial i la relació política entre els Estats Units i el Japó… és només una de les moltes possibilitats que ofereix la cultura otaku a l'aula.
Sin Comentarios